M-am aventurat în prima parte a acestui text să leg două teme: nostalgia copilăriei comuniste (mai
precis cea a anilor 80) și comportamentul civic actual al celor care au
copilărit comunist, cu voie-bună dar mai degrabă fără voie. Legătura simplă
este următoarea: iată niște oameni (printre care mă număr) care împărtășesc un
trecut, o copilărie, și se mândresc cu asta, dar aceiași oameni par să nu aibă,
ca adulți, mare lucru în comun, mare lucru de apărat, de susținut civic.
Titlul ales pentru acest
text, neinspirat dar nu-mi retrag neinspirațiile de pe piață, este: În căutarea
interesului comun. Cuvântul interes trebuie luat nu în sens economic precar (mie
ce-mi iese?), ci într-o accepțiune mai largă, ca ceea ce interesează în
aceleași privințe, în aceeași măsură.
Nu încerc să găsesc un
interes comun al adulților de 30 și de ani plecând de la copilăria comunistă
nostalgiată de aceiași. Doar că nostalgeea de care vorbim este un element
social interesant, demn de luat în discuție.
Având răgaz de câteva zile
să scriu a doua parte a textului, mi-am dat seama de o perpetuare de atitudine
de la o generație de părinți la alta. Mă refer la un comportament al anumitor
părinți de acum, care pot spune că mă frapează: de la câțiva anișori, își
implică copiii în lecții și cursuri private care acoperă sporturi, veleități
artistice, cel puțin o limbă străină, plus meditații la materiile școlare
standard. Astfel, timpul unui copil e manageriat puternic, având școală plus
astfel de injecții formatoare, uneori ajungând la 8-10 ore pe zi.
Acest comportament preia și
augmentează ceea ce părinții lor făceau - apăsau pedala educațională ca soluție
de succes social (am vorbit câte ceva despre asta în prima parte). Acest
comportament trădează ceva destul de grav: acești părinți încearcă o compensare
a întregului deficit social, încearcă să obțină niște mici super-eroi ai
societății viitoare, împotriva situației de ansamblu a societății – baltă stătută și
mediocră.
Altfel spus, își
concentrează eforturile pentru a câștiga suficient încât să intre (ca și
părinții lor) în lupta surdă pentru succesul copiilor. O numesc surdă pentru că
nu e vizibilă social, nu e un demers civic; deși au interese comune – educația
avansată a copiilor – nu încearcă să modifice contextul educațional al
societății, de fapt nu încearcă nimic în această direcție, preferă să participe
la o altă ciudățenie a societății românești de astăzi: accesează grădinițe
private care costă de 4-5 ori mai mult decât taxa de studii universitare. Habar
nu am dacă în alte state civilizate acest raport este la fel de răsturnat, îmi
pare împotriva logicii elementare a ceea ce înseamnă educația. Invit cititorii
cu veleități sociologice să cerceteze acest aspect.
Iată că am rămas destul de
mult în zona aceasta a succesului social prin educație. Totuși, himera pe care
o căutam este alcătuită din interese și repere comune pe plan mai amplu, social
și comunitar. Pentru a răspunde, putem muta discursiv atenția către ce fel de
cetățeni au devenit indivizii acestei generații. Așa se încheia și prima parte
de altfel, cu o trimitere la statutul de cetățean. Iată-ne ajunși într-o zonă
vagă și oarecum tristă (Paraziții au un vers care spune așa: ”când mă simt
cetățean/înseamnă că sunt deprimat”). În forma cea mai seacă, cetățean înseamnă
locuitor al unui stat. Eu aș vrea să fac câțiva pași pe direcția unui cetățean
viu, trăitor alături de alții în multiple raporturi și mize. Un prim pas ar fi
acesta: cetățeanul nu se raportează doar la statul din care face parte, ci, mai
concret, la comunitatea sa. Statul este o instituție, chiar fundamentală
(definită prin legi, norme), în schimb comunitatea nu se constituie
instituțional, ci împărtășește tradiții, valori, proiecte încarnate în membrii
ei.
În raport cu aceste 2
instanțe: statul și comunitatea, putem direcționa căutarea interesului
comun. Astfel, avem a ne întreba: avem interese comune în aceste direcții?
(va urma)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu