Textul
ăsta vizează în mod direct două teme inter-conectate, care apar când și când
prin spațiul public.
I.
Prima
e nostalgia în privința copilăriei comuniste, preponderent cea a anilor 80, pe
care am trăit-o la rându-mi. Cel mai adesea, este invocată ca efect de contrast
cu modurile în care se desfășoară copilăria timpului prezent, tehnologizată și
mult mai ”capitalizată”. Sunt tentat să dezvolt un pic discuția pe artefactele
menționate de obicei în poveștile despre comunism, pe linia obținerii de
jucării din reziduuri industriale (țevile, rulmenții, tunurile cu carbid) dar o
las pe un altădată, indicând aici că este doar un mod printre altele în care
lumea ”adulților” proletari se translata în cea a ”copiilor”.
”Morala”
ar fi următoarea: nostalgia copilăriei comuniste ignoră contextul mai ”adult”
al sărăciei economice și sociale, (să nu uităm cenușiul politic și cultural al
comunismului), sau, mai bine spus, face o mândrie din asta -
ce fericiți ne simțeam și ce bine am crescut având acces la foarte puține
lucruri și posibilități.
Fiind
ascultător de hip-hop românesc (curent care, fie spus, se așează pe siajul
acestui tip de lumpen-copilărie și adolescență de
cartier), pot indica destul de rapid câteva melodii care accesează direct
această mândrie. Cititorii care nu au timp sau chef de hip-hop, pot ignora
referințele astea și trece mai departe la textul ce continuă după.
și bineînțeles celebra:
Argumentul
de ansamblu pe care această nostalgie comunistă îl proclamă este în mare parte fals.
Nu poți să te lauzi cu un context istoric și social care te depășea, dar în
care ai crescut. Nu poți să te lauzi pentru că nu ai nici un aport pentru
respectivul context. În schimb, îți poți aroga un merit pentru cum ai făcut
față respectivului context istoric.
În
cele ce urmează, încerc să arăt că, pentru discuția de față, nici acest lucru
nu se poate susține. Pentru asta voi apela la o idee adiacentă. Tot în
poveștile copilăriei comuniste există și mitul ”facerii de carte”, parțial
adevărat și parțial fals, ca toate miturile. Cei care învățau ”pe rupte”
învățau de fapt disciplina de a învăța, nu conținuturi neapărat. Mă
interesează la mitul acesta educațional nu caracterul său fals sau adevărat ci
funcția sa socială, care era foarte precisă. Anume, reprezenta singura cale de
accedere pe scala socială, dacă dăm la o parte implicarea pe linie de partid.
Altfel spus, vorbim despre o complicitate pozitivă (?) între următorii factori:
sistem educațional uniform, cu anumite intervenții de partid pe criteriul
originilor sănătoase (muncitorești), restrîns la câteva
materii de bază care erau tocate mărunt, conștientizarea acestei stări de fapt
de către acei părinți ce doreau, evident, un ”viitor mai bun” pentru copiii
lor. Rezultatul acestui complex de factori era următorul: atmosfera creată în
jurul copilăriei era una destul de relaxată, întrucât părinții nu se aflau
într-o competiție capitalistă directă pentru bunuri și beneficii (aveau poziții sociale destul de fixe, se lucra pe
sub radar, pentru mici beneficii), însă exista o luptă în surdină pentru
accederea copiilor pe această scară educațională. Trebuie spus că, în această
privință, vorbim despre un tablou gradual, de la părinți cu pretenții și
exigențe destul de mari, până la părinți ce erau indiferenți la traseul
odraslelor. Mizele erau importante dar nu fatale, căci în ”prezentul” comunist
nu se puneau probleme vitale pentru viitorul odraslelor, dintr-un motiv
simplu : dacă acestea nu învățau carte (în sensul accederii la studii
superioare), erau automat încadrate în muncă, și proletarul era, bineînțeles,
bine văzut și sprijinit de sistem.
Ori,
de aici rezultă boemia copilăriei comuniste, dintr-o lipsă a competiției
sociale directe a părinților. Lumea mică în care trăiam (cartiere,
orașe, produse și situații quasi-identice - restul lumii era ghicit prin cărți
și filme) era mult mai împărtășită, nefiind vorba prea mult despre spații
private consistente, nici despre diferențe economice spectaculoase între
părinți. Era o lume mult mai comună (asta i-a ieșit comunismului) chiar dacă
plată din perspectivă adultă. Și nici nu era atinsă de competiție, de
concurența pentru succes deschisă social, pe atunci funcționând ”descurcatul”
în parametri sociali destul de uniformi.
Poate
deloc surprinzător, acea imobilitate a regimului comunist permitea spații
private cu caracter de elevație (doar cu mize personale, ușor de obținut, dat
fiind cenușiul social), și nu agita destinele individuale decât dacă acestea
manifestau o tendință prea pronunțată de protest, de libertate civică. După
1989, retragerea elevatorie a fost o strategie perdantă, dat fiind că poziția
socială putea fi descrisă oricum numai drept stabilă nu, astfel că ceea ce
fusese până atunci un exercițiu cultural extrem de privat trebuia manifestat,
exprimat public, convertit în avantaj social, profesional.
II.
Cea
de-a doua temă apare în contextul mai amplu al încercărilor de coagulare
socială și civică de prin părțile carpato-danubiano-pontice.
Ea
se referă la comportamentul și valorile actuale ale celor care au copilărit în
anii 80 și sunt adulți acum.
Aici
este chestionată însăși respectiva nostalgie, rostul ei, efectele ei asupra
prezentului : http://adrianciubotaru.ro/ciudat-blestemul-de-a-ne-idealiza-o-copilarie-petrecuta-in-comunism/. De asemenea, sunt voci care acuză o carență de a vedea
și acționa după interese comune specifică generației tinere actuale (acea
generație ce în 1989 își trăia adolescența sau prima tinerețe), un autism
multiplicat ce face ca fiecare să își vadă doar propriul traseu de urmat. Un
punct de vedere de acest gen avem aici : : http://www.criticatac.ro/14716/generatie-de-solitari/.
Cert
este că ultimii 22 de ani au reprezentat o perioadă extrem de tulbure, în care
spațiul socio-politic românesc a fost basculat de la imobilitatea amenințătoare
a comunismului la o junglă pseudo-capitalistă dominată de un parvenitism de
clan cu puritate diamantină. Din punctul acesta de vedere, aceste referințe ale
copilăriei nu sunt folositoare într-o lume reglată concurențial.
Rezumând,
scenariul care se conturează aici este următorul : vorbim despre o
generație care se reclamă la aproximativ aceleași conținuturi ale copilăriei,
deci la un sol oarecum comun, însă care a pătruns în societatea adultă prin
trasee individuale, și care pare să nu-și găsească, în varianta adultă, repere
comune ale prezentului. Explicația, la modul simplu, e aceea că lumea
copilăriei chiar era una comună și statică, în vreme ce prezentul este volatil,
nu în sens metafizic sau poetic, ci din punct de vedere al reperelor sociale.
Acum,
școala și-a pierdut statutul de arbitru în competiția pentru poziții în
societate. Există și acum un nivel de exigențe, dar s-a restrâns la o zonă
elitistă. Pentru marea masă a celor ce trec acum prin școală ca elevi,
studenți, educația nu reprezintă propriu-zis o miză. Pozițiile sociale se decid
prin alte pârghii, multe dintre ele imorale. Cei ce ratează exercițiul
pedagogic au acum, oarecum asemănător cu perioada comunistă, o ieșire ce se
dovedește în cele din urmă onorabilă, dacă suntem nițel cinici. Evident, vorbim
despre munca în exterior. Partea onorabilă este că veniturile obținute le depășesc
nu de puține ori pe cele ale colegilor lor mai ”intelectuali”, rămași pe
locurile de muncă din țară.
Cât
despre lumea românească de azi, nu cred că doar generația ce a copilărit în anii
80 eșuează în a găsi repere comune ale prezentului, cred că acest insucces se
aplică cu succes tuturor generațiilor. Și mai cred că sursa primară a acestei
dezordini este tocmai competiția socială, dezlănțuită din umbrele partidului
unic și jucată incorect. De aceea, trimiterea nostalgică la perioada comunistă
când se ”făcea carte” are de fapt altă bătaie: făcutul de carte funcționa drept
criteriu social competitiv, regulile erau ușor tâmpe dar destul de transparente.
Se
naște, cu greu dar se naște, o zonă socială unde competiția se joacă pe bune:
economia privată. Contrapartea în acest caz este o nouă capcană, pe care nu
știm încă să o evităm: economia privată, intrată într-un mediu social
necoagulat, tinde în mod intrinsec să atomizeze indivizii, să îi abstragă
mediului social natural, propunând micro-grupuri interne, construite pe interese
economice de fundal, unde nu are cum prima solidaritatea ci, inevitabil,
competiția.
Ori,
himera pe care o căutăm aici este alcătuită din interese și repere comune pe
plan social și comunitar, luând indivizii în postura de cetățeni, locul de
muncă fiind doar o parte a nucleului presupus de acest cuvânt - cetățean.
(va urma).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu