luni, 22 octombrie 2012

fragmente de ”stat pe gânduri” (II)


(...) Vezi d-ta, în lumea asta binele e limitat. ”De ce nu facem lucruri mari?” mă întrebi. Nu facem pentru că este în firea lucrurilor să nu admită intervenția binelui decît într-o anumită măsură, calculabilă metafizicește sau istoricește. Răul este infinit, și orice om poate ajunge până la capătul răului. Dar lumea, omenirea (cum se spune) se împotrivește oricărui act de Bine care depășește limita dispusă de destin și întâmplare.
Niciodată n-ai încercat să ajuți un om bolnav? Dă-ți atunci seama cît de neputincioase sînt eforturile noastre, cât de mult ne depășește suferința celuilalt – suferință concretă, directă, vie. Împotriva suferinței nu putem lupta niciodată. Sau, cînd luptăm, în anumite prilejuri, ceea ce putem aduce noi este o cîtime infimă, care are toate calitățile, în afară de aceea a eficacității. Pentru că nu este vorba, aici, de a ajuta pe oameni, sau de a-i lumina. Nu fac nici un pas mai departe dacă omului care avea 20 de lei îi voi da 30, iar omului care a citit o carte, îi voi da încă una. Nu înțeleg prin ”bine” operă de caritate sau de reformă socială. Binele este cu totul altceva: mântuirea unui om, ajutorul eficace pe care îl poți da; să-l împaci cu sufletul lui și cu lumea din jur, acesta este un act de bine.
Ori, toate acestea, nu se pot face în lume, printre oameni. Le făceau sfinții, a făcut-o Iisus. Dar noi, cu mijloace lumești, nu le putem. Pentru că binele este limitat de însăși firea lucrurilor. Pentru că omul, în însăși carnea lui, poartă măsura binelui, pe care îl poate face, și pe care îl poate suporta.
Noi putem contribui la susținerea binelui de la om la om. Nu printr-un punct de vedere universal, bun pentru toată specia și pentru toată istoria.
Și a face binele de la om la om, a susține sufletele lor împotriva morții, a le îndulci din suferință – este o acțiune care numai rareori izbutește. Caritatea de care vorbeam trebuie să se adune atîta încît să ajungă iubire; iubire pentru persoană, pentru insul acela limitat și mizer, sugrumat de suferință, extenuat de întuneric – nu iubire pentru Om sau pentru Oameni. O iubire care să-i iubească mai ales limitele, contingența, păcatele; să-l iubească în libertatea lui, în starea lui de păcat. Să nu luăm lucrurile în grabă și să nu greșim. Eu nu spun că nu se poate colabora la menținerea și victoria binelui din această istorie pământească. Eu spun, numai, că nu putem face nimic în liniile grandioase pe care le vezi dumneata. Căci, cum poate ai observat, binele are această stranie particularitate de a fi eficace numai în cîtimi mici, numai în împrejurări distincte (adică ”bine” este într-un moment precis, într-o conjunctură unică). Nu poți face bine în linii mari (și cînd spun ”bine”, nu mă gândesc la înțelesul lui caritabil, social, familiar – ci la toate sensurile pe care i le poate da o limbă creștinească). Nu poți face binele pentru un tip abstract, un grup de oameni, o societate sau o țară. Le poți da ajutoare, le poți da sfaturi – dar bine nu le poți face decît individual, fiecăruia în parte.
Toată tragedia binelui constă în faptul că el, pentru noi oamenii, și pentru mintea noastră omenească – nu poate fi experimentat într-un mod universal. Se refuză cu furie oricărei încercări de a fi adunat la un loc. Chiar juridicește, abstract, binele este mult mai vag, mai aproximativ decît răul. Despre rău se pot da oricîte definiții și preciziuni; iar pe scara experimentărilor, sîmburele lui nu se epuizează niciodată.
(...)
Numai o astfel de caritate, numai o astfel de dragoste poate schimba ceva în lume. Foarte puțin, dar eficace. Și numai la ins, numai în limitele insului, ale suferințelor și păcatelor lui.
(...)
Vezi d-ta, chemarea aceasta a Binelui este foarte înșelătoare. Este mai mult un entuziasm, o încercare de a ne uita pe noi, gândindu-ne la ceilalți și găsind ceva de făcut. Trebuie să reacționăm împotriva sensului uzual , al acestui verb: a face. Din toate părțile nu sîntem chemați decît să facem. ”De ce stai? De ce nu faci ceva?”. Toți intelectualii, toți tinerii au auzit de cel puțin zece ori întrebările acestea.
Dar dacă e vorba de ”a face” într-adevăr ceva – apoi aceasta să nu fie  în sensul exterior și entuziastic pe care cuvîntul îl are pe toate drumurile. Să nu începem a face – pentru a ne păcăli sau a ne încînta pe noi. Foarte multe lucruri au limite. Și cît timp ignorăm aceste limite, ne păstrăm în abstract, în vis, în magie”[1]



[1] Mircea Eliade – A face…, în Profetism românesc 1, Ed. Roza Vînturilor, București, 1990, pp. 118-121.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu